Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, April 20, 2010

Tadabbur Alam (Part 2)

Assalamualaikum,

Kali ini, kali kedua ku mentadabburi alam disini, Taman Rekreasi Ranchan, Sarawak. Nikmatilah keindahan alam ini, subhanallah. Indahnya menarik setiap mata yang memandang :)






Watak utama dalam gambar-gambar ini adalah Cik Safra dan Cik Amalina, ku memegang watak minor sahaja. Tak penting kan. Air mengalir tanpa henti menjalani kehidupan ini walaupun terpaksa melalui batu-batu yang besar. Haluan arus bertukar-tukar setiap masa tetapi masih mengalir menuju destinasi yang sama.

Aku terfikir..

Begitu juga manusia. Kehidupannya sentiasa berjalan walaupun kita berhenti melangkah seketika dan meneruskannya semula. Halangan yang perlu ditempuhi juga bermacam-macam sehingga kadangkala mengugat iman kita ibarat haluan arus air yang berubah-ubah itu. Turun naiknya iman kita.

Tetapi hidup ini perlu ada matlamat. Bermatlamatkan SATU, bersedia menuju jalan bertemu dengan Penciptan alam yang indah ini.

Jangan biarkan fikiran ditakluki dunia yang memperdayakan. Biarlah diri dan fikiran ini ditakluki alam akhirat yang menjanjikan ketenangan yang abadi. Berfikirlah dalam penghayatan, teruskan berfikir untuk memahami rahsia penciptaan makhluk Tuhan.

Waallahu'alam.

20/4/2010 Makin giat menulis ketika ini. Semoga bermanfaat terutama buat diri ini.

Bebaskan jiwa dari perasaan itu biarpun dengan tangisan. Biar tenang bercinta dengan Pencipta dan kekasih Dia. Cintai alam kita :)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates