Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, October 29, 2014

Throwback (Part 3: Stress!)

Throwback...
Membuat saya mula rindu saat-saat semasa di Sarawak bergelar budak medik. Menangis, ketawa bersama menjadikan kami erat, merasai apa yang sahabat lain lalui. Tekanan, sentiasa datang dan pergi. Namun, jalan ini perlu juga kami tempuhi dengan redha dan berlapang dada. Ya, bukan mudah.

Hingga kini, saya masih teringat-ingat sahabat-sahabat di sana yang sangat kuat, tabah lalui setiap detik hidup ini. Pastinya aturanNya itu bukan sia-sia, bahkan terkandung 1001 hikmah. Saya percaya itu! 5-6 tahun di Sarawak hanya sebahagian kecil daripada kisah hidup ini. Sedangkan panjang lagi kisah ini untuk dicoretkan, bukan hentinya hanya di dunia fana, tetapi kisahnya hingga ke syurga (Insya Allah!).

Stress?
Tekanan?

Bukan budak medik sahaja yang akan lalui detik-detik tekanan memuncak ini, tetapi semua si penuntut ilmu akan merasainya. Cuma yang bezanya adalah tahap tekanan dan cara berhadapan dengan tekanan tersebut. Adakah kita akan lari daripada sumber tekanan tersebut, atau berhadapan dengan tekanan yang ada di hadapan mata, atau bagaimana?

Itu pilihan kita.
Siapa tidak pernah stress kan? Saya pun pernah (last-last menangis).

Ada banyak fenomena apabila berhadapan dengan tekanan ini. Lebih-lebih lagi apabila adanya tekanan dalam menuntut ilmu. Daripada mana datangnya minah stress ni? (tiba-tiba jadi minah). Datangnya tanpa diundang, tiba-tiba datang rasa murung, tidak ada mood, rasa cepat nak marah dan sebagainya. Semua rasa serba tak kena.

Insya Allah kali ini berkongsi kisah daripada pengalaman sendiri dan juga pemerhatian. Ya, situasi kita tidak sama tetapi sekurang-kurangnya ada sedikit sebanyak kesamaan di dalamnya. Cara mengatasi stress ini pula ada pelbagai, pilihlah yang terbaik untuk diri sendiri. Mungkin cara saya bukan yang terbaik kerana saya juga belajar daripada setiap inci kisah hidup saya, itulah bekal saya.

JOM kongsi!

Melihat kalendar, tarikh peperiksaan sudah dekat tetapi masih belum ada persediaan. Hendak buat persediaan, stress! Kerana masa tetap berjalan, sedangkan tidak tahu mahu mula daripada mana. Hendak study, tekanan datang, study entah ke mana.

Fenomena ini sering berlaku dalam kalangan pelajar (macam saya dahulu). Ya, tekanan dalam menuntut ilmu. Mahu tidak mahu, kena face-to-face juga dengan stress ini. So, be smart! Belajar ada caranya, ada tekniknya. Bukan belajar sahaja, memasak, melukis pun ada tekniknya. Bukan suka-suka saja.

Ini antara cara yang saya guna semasa ulangkaji saat akhir sebelum Final Profesional Exam. Cuba bayangkan, dua minggu study week untuk cover semua yang kita belajar dalam masa 5 tahun (Oh tidak!) Kalau kita fikirkan 5 tahun, memang rasa hendak lari jauh-jauh, kalau boleh hendak putar balik masa, guna pintu ajaib dan sebagainya
 
Maka, mulalah perang dengan diri sendiri. Sometime forced can make you move! Ya, tekanan akan membuatkan kita mula bergerak. Tambahan pula, pada masa itu mujahidah dalam kandungan turut berperang bersama. Morning sickness membuatkan saya lesu. Semasa study group juga, setengah jalan sahaja, rasa hendak tidur, pening, sakit kepala (akhirnya tekup kepala dengan bantal dan menangis).

'Kenapa lah aku lemah sangat ni?'

Ada course-mate bertanya, "Macam mana nak study kak?"
Pada masa itu, tidak boleh tangguh-tangguh lagi ini. Kena ada planning dari sekarang. Hendak cover semua, memang tidak sempat. So, macam mana? Ini antara cara yang digunakan masa itu.
  • Ulangkaji topik yang MUST KNOW dahulu (1st thing 1st!)
  • Tekankan bahagian yang tidak faham, keliru dan penting.
  • Bahagian yang kurang faham/tidak faham, catatkan. bawa soalan itu dan ajukan kepada sahabat dalam study group atau pensyarah (jangan buat-buat tahu, risau konsepnya salah).
  • Banyakkan latihan soalan tahun-tahun lepas (jika ada) untuk biasakan diri menjawab soalan dan menjawab berdasarkan soalan. Insya Allah. Bagi saya, adaptation itu sangat penting, adaptasi dengan bentuk soalan.
  • Bagi Short Case, buat latihan dengan kawan. Biasakan diri dengan setiap step.
Itu baru perihal Fenomena 1. Tekanan bukan alasan untuk kita tidak belajar, sebaliknya ia adalah booster unutk terus ke hadapan. Insya Allah.

Bukan study sahaja yang boleh mengundang tekanan. Banyak masalah lain yang dapat mendatangkan stress ini. Ya, stress adalah pendatang tanpa izin. Antara lainnya, konflik kekeluargaan, persahabatan juga dapat melahirkan tekanan dalam diri. Masalah kewangan juga tidak kurang hebatnya tekanan yang dihadapi itu.

Maka, bertindak dengan bijak. Lebih elok jika dibawa berbincang.Tidak dilupa, pergantungan kita kepada ALLAH tetap NO.1, tidak akan sesekali jadi nombor 2. Kalau kita cuba macam-macam cara sekalipun, tetapi Allah tidak tarik tekanan itu pergi, makanya tekanan itu tetap akan ada (jangan kita lupa).
  • PALING PENTING, DOA jangan dilupakan. Saat penting bagi kekuatan rohani kita. Mohonlah kepadaNya, luahkanlah segala hajat padaNya. Hanya kepadaNya tempat bergantung. 
  • BACA AL-QURAN, itu peneman. Hayati juga tafsirannya. Ada satu masa, saat tekanan di tahap genting, sedang membaca Al-Quran. Dapat rasakan seolah-olah Al-Quran itu berbicara dengan kita, menjawab segala persoalan dalam jiwa kita dan memujuk hati yang dalam gundah gulana. Memang awesome! (Wajib cuba!)
  • SENYUM! Amat penting, cuba dahulu, baru tahu kesannya (luar biasa!)
Banyakkan muhasabah diri. Bagaimana tekanan itu datang? Jangan sesekali lari daripada tekanan, kerana itu tidak akan menyelesaikan apa-apa sebaliknya akan menjadikan keadaan bertambah teruk.

Saya juga pernah stress. Kita semua pernah stress. Dan ini kisah saya berbekalkan pengalaman dan pemerhatian.

Moga bermanfaat walaupun sedikit cuma.
Juga nukilan kenangan buat saya, dan mungkin pengalaman ini tidak akan berulang lagi.

#Auni tidur, ummi tulis#

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates