Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday, August 18, 2013

Baitul Muslim Bukan Milik Aku

Berlanjutan daripada penulisan yang lepas, 1234 Betul Ke?, hari ini membawa diri dan pembaca kepada satu bentuk penulisan yang lebih fakta diselang-selikan dengan realiti. Entry sebelum ini bukanlah indicator bahawa sayalah yang paling O-sem dalam bab menjaga atau paling hebat dalam mengawal perhubungan atau bukan juga paling sempurna dalam tempoh pertunangannya. Bukan!

Ia hanya sebuah nukilan kenangan untuk dibawa ke hari tua, juga peringatan buat diri supaya istiqamah dalam apa jua perbuatan. Insya Allah. Moga baitul muslim yang terbina ini Allah redha. Amin.

Jagalah HAK ALLAH, maka Allah akan menjaga hakmu.

Bila diperkata soal Baitul Muslim atau singkatannya BM, persepsi mula tertumpu pada ustaz-ustazah, orang-orang yang berlatarbelakangkan ilmu pengajian Islam, orang-orang berkopiah dan bertudung labuh. Islam ini milik semua kan? Baitul Muslim perlu diterapkan dalam setiap rumah, dan setiap daripada kita ada peranannya. JOM ubah!

Apabila ditanya, 'Kau nak keluarga yang macam mana nanti?'

'Mestilah nak keluarga yang bahagia, penuh kasih sayang.' Jawapan common.

Apabila ditanya begitu, ramai yang jawab begini. Dan ini menunjukkan KITA SEMUA memerlukan BM ini. Tidak boleh lari haa! Kerana bahagia dan kasih sayang itu hanya akan datang apabila rumahtangga atau keluarga kita dipupuk dengan nilai-nilai Islam. Tidak percaya? It's true! Kena cuba baru tahu.

Bukan bahagia biasa-biasa tetapi BAHAGIA LUAR BIASA!

:)

Apakah itu BM?

Ada golongan yang apabila berbicara soal BM, terus katakan soal kelompok atau institusi mencari jodoh cara Islam. Sehingga ada yang salah faham.

"JOM berbaitul muslim!"

"Eh tak nak lah, aku nak cari sendiri. Tak nak guna agen-agen cari jodoh ni."

Ops! Ada salah faham di situ. Ya, memang ada institusi cari jodoh secara Islam ini. Tetapi Baitul Muslim itu sendiri ada definisinya sendiri.  Baitul Muslim ini bukanlah agensi, bukanlah persatuan semata-mata atau sebagainya (ada persatuan yang menggunakan nama ini). Maknanya perlu difahami dengan jelas.

Baitul Muslim dari istilah bahasanya sendiri bermaksud, rumahtangga muslim. Ia dibinanya daripada dua individu atau pasangan yang faham Islam untuk melahirkan generasi yang juga faham Islam dan mempraktikkannya. Asasnya adalah individu muslim dimana setiap daripada kita perlu sama-sama memegang amanah ini. JOM baiki diri!

 

Rumah? Pastinya perlu dibina, bukan terbinanya ia dengan sendirinya kan. Maka, binalah ia dengan batu-batu asas Islam yang benar dan jelas, juga kukuhkan ia dengan tiang-tiang aqidah yang jitu. Kelak rumah ini hendaklah dihias dengan bunga-bunga akhlak Islami yang indah. SubhanAllah!

Maka, itulah yang selalu dikata-katakan.
RUMAHKU SYURGAKU.

Namun, realitinya hari ini, anak-anak muda lebih suka berada diluar rumah bersama rakan-rakannya. Remaja-remaja kita lebih suka menghabiskan masa di shopping-shopping complex bersama kawan-kawan sebayanya. Kenapa? Bermula daripada rumah itu sendiri. Bukan salah rumah tetapi isinya yang perlu diperhati. Di mana keluarga? Apakah peranan keluarga?

"Habis tu, takkan tak boleh jumpa kawan, takkan tak boleh pergi shopping complex."

"Eh, siapa kata tak boleh jumpa kawan dan pergi ke shopping complex. Boleh, asalkan tidak buang masa begitu saja dan jumpa kawan untuk perkara yang berfaedah, eratkan tali persahabatan."

Bukan tidak boleh. BOLEH, cuma perbetulkan dan pelihara apa yang boleh itu :)

Dalam sesebuah keluarga itu, pasti ada masalah yang timbul. 'Dah cukup Islami dah tetapi kenapa masih ada masalah.' Hidup terlepas daripada masalah, apakah erti hidup? Itu bukan masalah, sebaliknya ujian yang penuh hikmah untuk kita terus berkasih sayang. Mencari penyelesaian yang terbaik demi keluarga, dan yang terutama demi agama.

Kembali kepada BM, kita ada tanggungjawab untuk membentuk dan membina. Siapa kata kita tidak boleh jadi arkitek kan. Boleh, malah boleh jadi arkitek yang lebih hebat daripada yang luar sana (maaf encik arkitek!). Bentuklah ikut acuan Islam, pilih acuan yang betul ya. Binalah dengan bahan bina yang betul sebab kita bukan bina rumah mainan, lego atau tanah liat. Kita mahu bina RUMAH ISLAM.

Anas bin Malik meriwayatkan daripada Nabi SAW., “Apabila seseorang melaksanakan pernikahan, bererti dia telah menyempurnakan separuh (1/2) agamanya, maka hendaklah dia menjaga separuh yang lain dengan bertaqwa kepada Allah” [HR. Baihaqi]

JOM sama-sama usaha. Bukan bagi mereka yang sudah berkahwin sahaja sebab setiap daripada kita ada keluarga kan? Maka, keluarga lah keutamaan kita. Sempurnakanlah apa yang belum, usahakanlah walaupun tidak sempurna mana.

BAITUL MUSLIM milik semua! Semua daripada kita ada peluang untuk merasai nikmatnya. Insya Allah.

Berkaitan dengan isu Mesir, teruskan berdoa. DOA senjata yang paling hebat dari Allah, jangan sia-siakan kehebatan yang Allah pinjamkan pada kita ini. Dalam masa yang sama, bentuk keluarga muslim. Jika semua memainkan peranan, tidakkah bakal bergoncang dunia dengan syiar Islam? Mustahilkah sejarah kegemilangan Islam dulu berulang kembali?

Jawapannya, TIDAK!
Hidup punya tanggungjawab.

:)

Mohon teguran andai ada salah dan silap. Maaf andai tersalah gaya bahasanya, but stand on the reality can make you feel great and move on to the better side. Yes, better view of Islam, our way of life. Insya Allah till Jannah.

Sekadar sebuah nukilan insan kerdil yang cuba jadi 'arkitek' luar biasa :)
Waallahu'alam.

18/8/2013 Asalnya mahu tulis lain, lain pula yang ditulis.
 Sekarang dalam Orthopaedics posting :) Wahai tulang-tulang, sila bersikap baik pada saya.

Maha Suci Allah, menciptakan manusia itu dengan sebaiknya, unik! Perhatikan pergerakan orang sebelah, tulang, otot, denyutan jantung, helaan nafas, semuanya meakukan tugasnya seiring dan sejalan.

Wahai umat Islam, ayuh bergerak seiring dan sejalan.
Pray for ummah!
Pray for Egypt!

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates