Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, May 17, 2013

Angkat Berat


Tanya A kepada B, "Nak masuk pertandingan angkat berat tak?"

B menjawab, "Ish tak nak lah...buat sakit-sakit badan je. Aku bukan kuat sangat.."

Kemudian A terus menyeru B, "Jomlah, ada hadiah best tau. Ada banyak masa lagi nak berlatih."

B menyahut, "Wah hadiah best, tak boleh lepaskan ni. Bolehlah, kita masuk bertanding sama-sama. Mana tahu boleh menang sama-sama kan."

A tersenyum, "InsyaAllah OK boss!"

 

M mengeluh kesah, "Beratnya barang ni..rumah tingkat 4. Tak larat dah ni."

M terus bermonolog, "Allah, betul-betul tak larat dah ni."

Kaki M terus melangkah, akhirnya sampai juga ke tingkat 4. Fuh!


**********

Cukup itu sebagai pendahuluan. Senario yang berkaitan dengan ANGKAT BERAT. Apabila kita perkata soal angkat berat, pastinya apabila kita angkat barang itu, ia pastinya akan melawan graviti kan. Dan juga pastinya barang itu tidaklah ringan, dah kata berat. Maka tenaga perlulah berganda-ganda nak angkat barang tu.

Bagi senario pertama, rasa-rasa kalau tidak ada HADIAH BEST, adakah masih sanggup bersusah-susah masuk pertandingan angkat berat tu? (perspektif pertama)

Rasa-rasa lah kan, dapat tak HADIAH BEST kalau tak bersusah-susah angkat berat tu? (Perspektif kedua) Apa-apa pertandingan sekalipun, sebelum nak dapat hadiah tu mesti perlu lakukan sesuatu kan. Itu namanya pertandingan. Pastinya, ada menang dan ada juga yang kalah.

Begitulah kehidupan kita di pentas dunia ini. Bersusah-susah hadapi ujian Allah itu bukanlah suatu yang sia-sia sebaliknya itulah tarbiyyah daripada Allah untuk kita, hamba teristimewa. InsyaAllah. Direct contact dengan sentuhan kasih sayang Allah. Indah!

"Betul-betul dah rasa putus asa ni...tak mampu dah"

MAMPU itu hanya milik Allah. Bukan kita. Kita rasa tidak mampu, mungkin kerana kita lupa hikmah setiap kejadian. Mungkin kita leka, seni kehidupan dunia ini bukan hanya dengan kesenangan. Mungkin kita alpa, hidup itu tidak akan sunyi tanpa belaian kasih sayangNya. 

"Apa lah hikmah semua ni...Kenapa aku..."

HIKMAH itu hanya dalam pengetahuan Allah. Bukan kita. Apalah erti ujian andai HIKMAH itu terang-terangan sudah ada di hadapan mata? Suburkah sabar andai segalanya mudah? 

"Hidup orang lain happy je...kenapa aku tak..."

Masa kan andai diminta melukis reka bentuk rumah idaman pun, pastinya masing-masing melukis rumah idaman yang berbeza-beza kan. Mana ada kita meniru rumah idaman kawan-kawan kita. Begitu juga aturan Allah, indahnya aturan hanya dalam pengetahuanNya. AturanNya berbeza-beza, tiada yang serupa. Terbaik buat setiap makhluk ciptaanNya yang istimewa ini. InsyaAllah.

Bersangka baik! :)
Selepas kesusahan, ada kesenangan.
JANJI ALLAH itu PASTI.

Bagi senario kedua, keluh kesah hanya akan buat kita semakin berpeluh-peluh menghadapi segala apa yang ada di hadapan. Fuh! 

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui..." [2:216]

Seperti dalam senario diatas, berpenat lelah dengan rasa penatnya menaiki tangga dan AKHIRNYA sampai juga di tingkat 4. Dalam kita kata 'tak larat dah', 'penat lah', 'ok this is the end' sebenarnya dalam masa yang sama kita sedang dan sudahpun melepasi ujian yang Allah tetapkan itu. Ya, kita lakukan tanpa kita sedar. Hebat kan!

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya..." [2.286]

Kita MAMPU!
Yes YOU are! :)

'Tak larat'
'Penat lah...'
'OK this is the end'

Dalam melalui kehidupan dengan kata-kata negatif ini, tukarlah kepada perkataan yang lebih positif. InsyaAllah sekaligus akan positifkan segala perbuatan dan pemikiran kita. Mahu jadi MUSLIM HEBAT kan? InsyaAllah. Nak! Nak!

'Aku boleh!'
'Banyak lagi kudrat Allah bagi ni...'
'I'm just begin' *sambil angkat-angkat kening*

JOM!
Ini kalilah!
JOM ANGKAT BERAT!

"Dan mengapa pula kami tidak berserah diri kepada Allah, padahal Ia telah menunjukkan jalan untuk tiap-tiap seorang dari kami menjalaninya? Dan demi sesungguhnya, kami akan bersabar terhadap segala perbuatan kamu menyakiti kami. Dan dengan yang demikian, maka kepada Allah jualah hendaknya berserah diri orang-orang yang mahu berserah" [Surah Ibrahim : 12]

Waallahu'alam.

17/5/13 Dulu SETAHUN, sekarang SEMINGGU.
Moga dipermudahkan, InsyaAllah. Allahu yusahhil.


Moga terus dibimbing olehNya untuk menelusuri kehidupan ini. InsyaAllah.
OK, no more 'CIK' after this :) For you as well. Bi iznillah.

1 Buah fikiran:

Anonymous said...

Hurrah! After all I got a weblog from where I can in fact get useful data concerning my study and knowledge.


Here is my blog post: www.porn-index.net

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

 
Blogger Templates