Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday, March 21, 2010

Sinergi Kata


"Wahai ALLAH, aku berserah kepadaMu, kuamanahkan segala hal ehwalku kepadaMu, dan bergantung kepadaMu untuk rahmat dengan harap dan takut kepadaMu," [Riwayat Al-Bukhari]
Wahai jiwa-jiwa yang tenang, kembalilah kamu kepada Penciptamu. Yang menjadikanmu dengan sebaik-baik kejadian. Sebaik-baik ciptaan, Subhanallah. Apa lagi yang engkau mahukan?

Hidup ini penuh dengan aturan. Ya! Setiap insan itu ada jalan cerita, aturab hidup masing-masing. Baik manis ataupun pahit, semuanya perlu dilalui. Usah risau, usah khuatir dengan nasib yang menimpa diri. Usah rasa hina dengan kelemahan diri. Kerana diri ini bukanlah dicipta semata-mata demi kemegahan atau kehinaan, tetapi untuk sebuah harga diri bagi membawa agama tercinta.

Teringat teman baikku. Teman, aku merindui kamu. Ya! Teman yang baik itu sukar dicari, jika hilang barangkali tiada ganti. Engkau hanya seorang dalam beribu. Tetapi aku ada teman yang sangat-sangat baik.

Dia boleh buat aku tersenyum walaupun aku sedih.
Dia boleh buat aku tenang selepas berdukacita.
Dia buat aku semakin kuat, dengan janji-janji agung itu.
"...Sesungguhnya janji ALLAH itu benar..."
Dialah teman akrabku.
Sampai bila-bila.
"Wahai jiwa-jwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya. Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu." [Surah al-Fajr: 27-30]
Letaklah pengharapan dan takut kita hanya pada ALLAH kerana di situ adanya kunci keikhlasan yang dicari-cari. Ya! Nilai ikhlas itu adalah hak ALLAH. Hanya ALLAH yang berhak menilai dan mengetahui akan nilainya. Kita perlu berusaha mengikhlaskan diri walaupun seringkali hadir bisikan daripada syaitan dan tarikan nafsu.

Letakkan pergantungan hanya pada yang SATU. Kerana di situ adanya ketenangan. Ketenangan itu hanya akan hadir dengan mengingati ALLAH. Ingat akan ALLAH, terasa rindu bertemu Dia. Ini mengingatkan aku tentang mati.

Mati itu sentiasa sahaja mendekati,
Sedangkan masih banyak tanggungjawab yang perlu disudahi,
Ya ALLAH beri aku peluang ini untuk berbakti,
Sebelum aku pergi, tidak lagi kembali.

Waallahu'alam.

21/3/2010 Coretan di pagi hari. Jam 0120 Biarlah ada Tuhan disebalik jiwa yang tenang :)

Cheer up!
Berilah senyumanmu kepada ALLAH dengan sebenar-benar senyuman dengan ISLAM tercinta!

'Amal' namaku, hasil perkenan arwah bapaku daripada nama seorang saudaraku di Mekah. Dia seorang doktor tetapi aku tidak pernah jumpa dia. Dan aku teringin menjadi seorang doktor seperti dia. Menjadi doktor atas namaku :)

Wahai kaktusku, segarlah kembali :)
Kerana hidup ini untuk menjadi lebih baik.
:)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates