Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, October 20, 2009

Ukhwah keranaNya

Assalamualaikum,

Ukhwah, apa yang kita faham dengan ukhwah? Ikatan persaudaraan sesama Islam? Sejauh mana kita mendalami maksudnya. Bersama kita renungi. Adakah apabila berlakunya persengketaan kecil, ukhwah itu hilang, lenyap, tidak diperkatakan lagi? Tiada penyelesaian? Banyak tanda tanya tetapi adakah kita berusaha untuk menjernihkan kembali keadaan.
"dan Dia (ALLAH) yang menyatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua kekayaan yang berada di bumi nescaya kamu tidak dapat menyatukan hati mereka tetapi ALLAH telah menyatukan hati mereka. Sungguh, ALLAH Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana" (8:63)
Sesungguhnya ummat ISLAM itu bersaudara, mana kan putus air yang dicincang melainkan jika di asingkan keduanya (dengan hembusan nafas terakhir). Mari bersama kita eratkan kembali persaudaraan antara kita. Bersihkan hati, semai dengan rasa kasih dan sayang :) Ingatlah bahawa sisa hidup kita di dunia ini tidak lama. Yang pastinya kita hanya milikNya.

Oleh itu jika ditanya, "Sudah berpunya?" Jawablah, "Sudah" :) Sesungguhnya aku hanya milikNya, tidak ada yang lain. (tiada kena mengena dengan tajuk..)

Gambar yang meninggalkan seribu kenangan (Gambar raya di UNIMAS). Ukhwah fillah abadan abadaa..Sayang kalian semua! Ma'at taufiq wan najjah, semoga perjuangan kita di sini, dirahmati dan senantiasa di bawah payunganNya. InsyaALLAH. Ayuh, majukan langkah, hadapi dengan tenang setiap halangan dihadapan. Kita mampu lakukannya.



Riang Ria Raya 2009

Dua minggu lepas, ada kunjungan ke rumah keluarga angkat. Tenang hati berada disana, mengusik adik-adik angkat..hehe. Kehidupan itu sebenarnya banyak mengajar kita erti syukur kepada Yang Maha Pemurah. Tenang hati walaupun didalam keadaan serba kekurangan. Jaminan hati yang tenang bukan berdasarkan berapa banyak harta yang kita ada, sehebat manakah kita, berapa ramai kenalan yang kita ada, tetapi ketenangan itu juga kurniaan ALLAH buat hamba yang dikehendakinya dan buat mereka yang berusaha mendapatkannya.



Inilah adik-adik saya!


Dengan kakak kesayangan..hehe :P

Waallahu'alam.

20/10/2009 (7.30PM) SELAMAT BERJUANG! Usah menanti yang tidak pasti..

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates