Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, October 30, 2009

BP..ECG..Jantung atau Hati?

Assalamualaikum,

Satu dua minggu ini, BP..ECG..BP..ECG..Quite interesting topic, more pratical than just a theory. Ini yang akan dipraktikkan sepanjang hidup berkerjaya kelak, insyaALLAH. ECG stands for electrocardiogram - records the heart activity. P-QRS-T and sometimes with U. Bukan mahu cerita sangat mengenai alat ini.

Jantung, denyutannya dapat ditafsir. But you always said "I love you with all my heart". Cinta sepenuh jantung? Atau cinta dengan sepenuh hati..with all my liver? Hati pada perspektif agama itu sendiri adalah abstrak dan subjektif. Ia bukan organ dan sukar ditafsir. Normal internally..sometimes abnormal externally (luaran).



Hati (bukan organ) amat sukar untul ditafsir. Kadang-kala ianya normal dan ada masanya hati ini mengalami penyakit kronik tanpa kita sedari. Fungsi hati (organ) yang bertindak sebagai penyingkir toksin (detoxification) tidak dapat menjalankan tugasnya dengan baik. Pengumpulan toksin menyebabkan organ-organ lain dalam badan juga turut terjejas. Faktor pembekuan (clotting factor) tidak dapat dihasilkan di hati akan mengakibatkan darah tidak dapat dibekukan pendarahan boleh berlaku secara berterusan, boleh mencapai tahap kritikal jika dibiarkan dengan kesan sampingan yang lain.

Begitu jugalah hati(bukan organ) kita. Jika dibiarkan 'berpenyakit' akhirnya ia akan menjadi kronik dan sukar untuk diubati. Penyakit itu lama-kelamaan akan menjadi parah, berdarah, bernanah. Peliharalah kesucian hati kerana pada asalnya ia sememangnya bersih daripada sebarang debu kekotoran.




Menurut Imam Ghazali, hati manusia itu terbahagi kepada 4 sifat iaitu sifat buas, ia seumpama binatang buas yang suka akan persengketaan, permusuhan, dan penyerangan. Kedua, sifat binatang seperti kerakusan, ketamakan dan keangkuhan. Ketiga, sifat syaitan (panduan daripada hadith di bawah) dan keempat, sifat-sifat ketuhanan termasuklah kemuliaan, keilmuan, kehebatan dan kekuasaan.
"Sesungguhnya kami jadikan untuk neraka jahannam kebanyakkannya daripada jin dan manusia. Mereka mempunyai hati tetapi tidak menggunakannya untuk memahami (ayat-ayat ALLAH), dan mereka mempunyai mata tetapi tidak digunakan untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan ALLAH), dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak digunakan untuk mendengar (ayat-ayat ALLAH). Mereka seperti binatang ternakan bahkan mereka lebih sesat daripada itu. Mereka adalah golongan yang lalai." (al-'araf:179)
Hati atau dalam bahasa arabnya bermaksud al-qalbu, maksud literalnya ialah sesuatu yang sering bertukar-tukar. Tidak tetap. Itulah hati manusia, seringkali berjaya dibolak-balikkan oleh musuh utama kita. Di mana tahap iman kita? Ayuh kita muhasabah diri..
"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati." (Bukhari dan Muslim)
Hati dipelihara,
Agar semua perbuatan terjaga..

Waallahu'alam.

Inilah teman hidupku kelak :)

31/10/2009 Kisah ini baru bermula, biarlah Tuhan berbicara bila tiba waktunya..Kita perjuangkan matlamat yang sama..Teruskan perjuangan!

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates