Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday, July 26, 2009

Lupa vs ALPA?

Assalamualaikum,

Sudah sekian lama tidak menulis, hari ini insyaALLAH diberi sedikit kesempatan olehNya untuk menaip disini. Semoga nikmat kesihatan yang kita peroleh ini digunakan dengan sebaik mungkin untuk berbakti kepada agama. Kita tidak perlu berlumba-lumba mencari kebaikan tetapi bersama-sama mengejarnya.

Lupa atau alpa?? Lupa suatu keperluan..ALLAH jua yang menciptakan manusia itu berperasaan, lupa juga adalah salah satu nikmatNya jika kita selidiki dan hayati dengan baik. Tanpa lupa, adakah selamanya kita akan bersedih dengan peristiwa semalam. Contoh, pemergian orang tersayang. Adakah begitu sehinga terganggu segala amal ibadah kita? ALLAH Maha Mengetahui..dijadikanNya kita lupa peristiwa itu supaya amal dan ibadah kita lebih sempurna dari hari sebelumnya.

Ada juga lupa yang membawa kepada kealpaan. Juga membawa kepada kelalaian semasa melaksanakan perintah ALLAH. Ia membawa kemurkaanNya secara tidak langsung. Oleh yang demikian, jagailah ibadah dan amal kita. Semoga redha ALLAH mengiring perjalanan hidup ini dan memperteguhkan kaki dimedan peperangan yang kian mencabar. InsyaALLAH.



Nyenyaknya tidur..hehe

Kita beralih ke kisah kucing. Tiba-tiba teringat kucing-kucing dirumah. Mama amal suka bela kucing =) Sekarang insyaALLAH ada 9 ekor semuanya sehinggakan amal tak dapat ingat nama kucing-kucing satu persatu. Gambar diatas ni, namanya (terlupa sudah...) CIMIT kot..ke TOMMY..ish, nama apa ni =)

Teringat satu kisah diceritakan pada suatu masa ketika Abu Hurairah r.a. bertemu Rasullullah S.A.W. dia ditanyai apa yang ada dalam lengan bajunya. Apabila dia menunjukkan anak kucing yang ada dalam lengan bajunya lantas dia digelar Abu Hurairah r.a. oleh Rasullullah S.A.W. Semenjak itu dia lebih suka dikenali dengan gelaran Abu Hurairah r.a.

**
InsyaALLAH minggu depan exam End Of Block Nervous System. Banyak lagi tak cover tapi kasihan tengok blog ni tidak bertambah entry. Oleh itu, malam ini tertambah sudah satu entry walaupun kandungannya tidak banyak tetapi diharapkan dapat dimanfaatkan dan dihayati bersama. Hidup manusia itu berlandaskan AL-QURAN dan SUNNAH, berpegang teguhlah pada keduanya. Nescaya kamu tidak akan sesat selamanya. Amin.

Waallahu'alam.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates