Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, December 12, 2008

Korban atau Terkorban??

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..Raya Aidiladha telah berlalu meninggalkan kita mencari erti pengorbanan sebenar..KORBAN ATAU TERKORBAN? Ini adalah tajuk ceramah Aidiladha di Surau Kolej Perubatan baru2 ni oleh Ustaz Hassan al-Basri. Best..Ustaz bijak memanipulasikan idea yang tersurat dan tersirat..hehe, ayat lengkap, bahasa ibunda jangan dilupa =) Korban atau terkorban? Tersurat dan tersirat..YA! Semua antara kita tahu maksud korban..apatah lagi berkorban seperti dibawah :

1. Pengorbanan ilmu bagi orang yang berilmu dalam usaha membina ketamadunan ummah.
2. Pengorbanan akal fikiran dalam melahirkan masyarakat yang bijaksana.
3. Pengorbanan harta benda dan tenaga bagi membantu orang yang memerlukan bantuan sebagai usaha bagi mewujudkan hubungan baik dengan sesama manusia.
4. Pengorbanan masa untuk melaksanakan perintah Allah walau dalam apa keadaan sekalipun bagi memelihara hubungan baik dengan Allah Taala.
5. Pengorbanan jiwa dan raga sebagaimana yang dilakukan oleh angkatan tentera demi menjaga keamanan dan keselamatan negara serta masyarakat.

Tetapi adakah kita sedar terdapat tergelintir antara kita kian terkorban samada tidak sengaja atau mmg membiarkan diri terkorban. Terkorban apa? Akidah, jati diri, maruah dan seangkatan dgnnya. Zaman kian berubah tetapi ini tidak bermakna kita turut berubah. Moga bermanfaat walaupun sedikit tetapi sekurang2nya kita beringat daripada menjadi mangsa korban tersebut.

Semua bentuk pengorbanan sangat dituntut dalam Islam demi kesinambungan hidup dan kesejahteraan ummah di dunia dan di akhirat. Waallahu’alam.

"BAJAILAH BENIH, SEMAILAH BAJA, SIRAMILAH TUAIAN..AGAR KELAK MENJADI BEKALAN BERTEMU YANG MAHA ESA KERANA DISANA JUALAH TEMPAT PENGISTIREHATAN YANG HAKIKI"

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates