Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, December 19, 2008

Ia datang lagi...~

"..Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (surah Al-Baqarah : 216)

Hari ini, terasa ujian semakin berat sedangkan matlamat, tanggungjawab dan amanah perlu dilaksanakan..'sama ada mencapai matlamat atau terhenti ia kerana syahid' antara bait kata-kata As-Syahid Imam Hassan Al-Banna..pernah juga beliau menyatakan bahawa 'tanggungjawab itu melebihi masa yang ada'..Ujian apakah kali ini? Hidup kita tidak akan pernah lari drpd ujian..cuma kita sedar atau tidak ia datang. Sesungguhnya, ALLAH lebih mengetahui setiap sesuatu yang DIA turut, bukanlah sia (peringatan buat diri sendiri juga..hee) Usah berhenti bermuhasabah diri, perbaiki kelemahan dan terus meletakkan pengharapan padaNYA. Bersangka baiklah padaNYA, itulah yang sebaik2nya. Mohonlah hanya padaNYA kerana rintihan itulah yang dirinduiNYA..bukanlah DIA tidak memandangmu, sedangkan dia Maha Mendengar..cuma ALLAH itu Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita.

"Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus." (surah Al-Fatihah : 5-6)

Bersabarlah dengan setiap ujian yang mendatang..Sesungguhnya ALLAH bersama orang2 yang bersabar, InsyaALLAH. Kesedihan ubatnya adalah mengingatiNYA, kerana itu lebih indah daripada kita memikirkan pkara tersebut sedangkan ia hanya di dunia..akhirat disana menanti kedatangan kita. Tatkala Israfil meniup sangkakala..maka musnah punahlah dunia.

"Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siagalah dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung." (surah Al-Imran : 200)

YA ALLAH, kuatkan diri ini tatkala ujian melanda. Sesungguhnya, hanyaMu yang Maha Mengetahui setiap sesuatu. Izinkanlah hambaMu ini melaksanakan amanah ini. Amiinn~

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates