Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, September 15, 2012

Persepsi

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Apa itu persepsi? Seringkali kita guna perkataan ini bukan? Persepsi terhadap diri sendiri, orang lain dan juga persekitaran. Kalau ditanya Mr. Google, banyak definisi yang dinyatakan, cuma tinggal taip sahaja. Antara maksudnya adalah satu proses yang mana penerimaan naluri kita diterjemah dan digabungkan menjadi satu pandangan yang menyeluruh terhadap persekitaran kita. Ada juga yang kata ia adalah proses mengorganisasi dan mentafsir maklumat yang diperoleh melalui sensori kita seperti apa yang kita dengar dan lihat.

Pendek kata, persepsi seseorang itu mudah dipengaruhi oleh persekitaran dan orang sekeliling. Sangat mudah. Persepsi itu juga sering berubah-ubah bergantung kepada bagaimana kita kendalikan organ sensori kita seperti mata dan telinga, juga tidak dilupa bagaimana kita menilai, mentafsir suatu maklumat atau input.

Maka, sebab itu anugerah Allah itu perlu kita pelihara dengan sebaik mungkin.

Kerana apa?
Kerana apabila salah persepsi, dengan itu juga sewenang-wenangnya kita menilai seseorang itu. Baik buruk seseorang itu semudah itu kita nilai dengan dipengaruhi keadaan sekeliling. Ada kalanya persepsi itu berbentuk positif dan ada kalanya juga persepsi itu negatif.

Ha, yang negatif yang kita risaukan. Sebab ianya akan mula menimbulkan rasa tidak senang, buruk sangka dan sebagainya. Lahir pula perasaan tidak percaya, dan paling ditakuti sekali adalah apabila kita rasa kitalah yang betul, kitalah yang baik, kitalah segalanya yang POSITIF. Bahaya!

Itu persepsi terhadap manusia.

**********

Semalam, selepas berusrah bersama adik-adik tahun 1 yang baru masuk, juga sahabat-sahabat perjuangan. Aku bergerak ke Hospital Sentosa. Rancangan asalnya hendak ke Perodua untuk servis kereta tetapi batalkan hasrat itu kerana rasa mahu ke hospital.

 

Di hospital, pesakit yang ku cari rupa-rupanya sudah discharged. Maka, terfikir-fikir hendak buat apa di hospital kerana tujuan asalnya mahu berjumpa dengan pesakit itu. Ok, tukar plan! Pergi ke Female Acute Ward untuk berborak-borak dengan pesakit di sana. Sedang berborak-borak itu, datang ibu pesakit hendak membawanya pulang. Alhamdulillah, dapat pulang juga kakak itu, gembira jelas terpancar di wajahnya.

'Ok, nak buat apa ni?'

Akhirnya, ambil keputusan untuk baca case note pesakit yang baru keluar itu. Cuma dapat clerk separuh jalan sahaja, pesakit itu sangat tenang. Sedang baca-baca itu, mula berborak dengan nurse :) (sejak bila diri jadi peramah ni, tetapi terus terang memang senang mesra kot).

Ya, kami berborak soal persepsi.

Kata nurse itu, "Sejak akak bekerja dekat sini, ramai tanya kenapa akak pilih untuk kerja di sini. Ada kawan kata, 'Ha, kau kerja dekat hospital mental, hospital orang gila tu?' macam-macam lagi orang kata."

Kata nurse itu lagi, "Kalau boleh akak nak tukar persepsi diorang sikit-sikit tentang orang sakit mental ni. Tak semua mereka gila. Semua orang ada tendency untuk gila kalau stress memanjang, tekanan di tempat kerja dan macam-macam la."

Ya, sejak aku posting disini, aku banyak perhati. Mereka sakit, tetapi bukan mereka yang minta ada sakit macam itu. Itu ujian Allah buat mereka. Ujian buat kita? Kita belum tahu lagi bagaimana perjalanan hidup kita kelak.

Sambung nurse itu lagi, "Ada mereka yang hidup susah, ada anak beranak yang sakit mental di rumah, tak mampu datang ke hospital sebab masalah kewangan dan pengangkutan. So, kami datang ke rumah mereka."

Jadilah ummat yang perihatin pada keadaan sekeliling. Insya Allah akan usahakan. Walaupun kakak itu non-muslim (bidayuh) tetapi dalam diri beliau banyak cas-cas positif yang boleh kita ambil, banyak pengajaran yang boleh kita peroleh secara tidak langsung. Alhamdulillah

Terima kasih kakak!

**********

Itu persepsi terhadap manusia. Bagaimana persepsi terhadap ISLAM? Alhamdulillah waktu usrah semalam, berbicara sedikit soal persepsi. Dengan keadaan tidak bersedia, diminta untuk bagi kesimpulan (adik-adik suka kenakan kakak mereka ni) Sila sabar wahai diri :)

Persepsi terhadap ISLAM?
Boleh tengok video ini, video inilah yang menjadi bahan dalam usrah semalam. Alhamdulillah.
Persepsi - Youtube Iproduksi

Sejak kecil, kita sudah bina persepsi kita sendiri terhadap ISLAM. Sedikit sebanyak persepsi kita itu dipengaruhi dengan keadaan sekeliling dan insan-insan sekitarnya. Mereka yang dibesarkan dalam suasana Islami, Alhamdulillah mereka dapat buat penilaian dengan baik, dan betul.

Bagaimana dengan mereka yang dilahirkan dalam suasana yang sebaliknya?

Pastinya persepsi mereka negatif terhadap ISLAM. Mungkin akan timbul dalam diri mereka ISLAM itu susah, tidak relevan, penuh dengan keganasan dan sebagainya. Ada antara mereka yang meningkat dewasa dan dengan izin Allah, pandangan mereka terhadap ISLAM mula berubah apabila mereka berhijrah ke kelompok yang berbeza, yang lebih baik panduan hidup mereka. Maka, persepsi itu mula berubah.

Ya!
ISLAM itu MUDAH,
ISLAM itu INDAH.

Siapa yang menyusahkan? Kita.
Siapa yang menjadikan ia tidak relevan? Kita.

KITA. Sebenarnya kita yang membawa persepsi terhadap ISLAM. Kita yang membentuk persepsi orang lain terhadap ISLAM. Kita! Kita adalah super-model ISLAM. Tanpa perlu berkata apa-apa, kita mampu menyampaikan mesej bagaimana sebenarnya ISLAM itu. Nampak mudah, tetapi amanah ini berat dan mencabar.

Maka, mari kita usahakan.
Perbetulkan persepsi terhadap ISLAM dengan perbaiki diri kita.
Perbetulkan persepsi terhadap ISLAM dengan patuh dan taat pada perintahNya.

Insya Allah kita usahakan sama-sama.
Insya Allah.

Waallahu'alam.

15/9/2012 Hari demi hari, rasa ada kematangan dalam penulisan. Adakah dalam penulisan sahaja? Diri sebenarnya tidak sematang pemikiran? Kena banyak muhasabah ni.

:) On going preparing...Insya Allah.
Jadi hambaNya yang lebih dekat denganNya.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

 
Blogger Templates