Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, September 17, 2011

Perlahan

Assalamualaikum wa rahmatullah.

Aktiviti mengemaskini blog kian perlahan. Tidak tahu apa sebabnya, bukan tidak mahu tetapi mungkin leka dan alpa, buatkan diri tiada masa. Tidak tahu ke mana perginya ilham menulisku.

Ya Allah..

Mana perginya insan yang suka menulis itu?
Yang pastinya tulisannya bukan untuk saja-saja.
Walaupun tulisannya hanya biasa-biasa, itulah sebenarnya yang membina.

Alhamdulillah dengan kudrat rahmatNya, 1 pagi! Tulis!

:)

Sekadar satu perkongsian, sebuah hadis daripada Ali bin Abi Talib, Rasulullah bersabda yang bermaksud:

"Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam itu kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Quran itu kecuali hanya tulisannya.Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah itu akan kembali." (Hadis riwayat Al-Baihaqi).

Adakah Islam itu hanya sekadar nama?

Sedangkan itulah rahmat kepada sekalian alam daripadaNya Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Andai hanya tinggal nama, maka mana perginya 'ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP' ataupun 'ISLAM IS THE WAY OF LIFE'. The only way, that's true!

Kita lupa. Kita lupa bahawasanya Islam itu bukan sekadar nama, bukan semata-mata atas kad pengenalan, identiti diri. Islam itu merangkumi setiap inci cara hidup kita, sesekali jangan pisahkan.

Selalu berkumandang.
'Jangan pisahkan aku dan dia'
'Tuhan tolonglah ku cinta dia'

Andai dia yang dimaksudkan adalah Islam, alangkah indahnya. Sehingga merayu, memohon padaNya untuk ditetapkan hati dalam nikmat iman dan Islam. SubhanAllah.

Cinta akan nikmat persaudaraan Islam.
Cinta akan nikmat perpaduan ummat sejagat.
Cinta akan cara hidupnya yang sempurna.

Alangkah indahnya.

Adakah al-Quran itu hanya satu tulisan?

Apabila dibaca, tidak rasa gentar di hati. Bahaya!
Apabila dibaca, tiada kesan dalam pembentukan diri. Bahaya!

Sedangkan itu mukjizat teragung, yang kekalnya hingga ke akhir zaman. Lengkap, selengkapnya merangkumi semua aspek kehidupan, perundangan, perniagaan, sains, perubatan dan sebagainya. Yang didalamnya terdapat banyak pengajaran dan peringatan. Juga adanya sumber ketenangan dan rawatan spiritual jiwa, rohani.

Kita lupa.
Lupa untuk hayati isinya yang penuh makna.
Lupa untuk praktikkan segala apa yang diperintahNya.
Lupa status kita sebagai hamba.

Alangkah indahnya al-Quran itu diambil segala kandungannya buat panduan. Panduan ke arah pembangunan generasi yang cintakan Allah dan RasulNya.

Alangkah indahnya.

Masjid, masih berfungsi sepenuhnya?

Masjid-masjid tersergam indah, namun hanya tersergam indah dengan rekaannya yang menakjubkan. Rekaan manusia yang perolehi ilham dariNya. Fungsinya pudar, kurang difahami.

Masjid fungsinya bukan sekadar tempat solat berjemaah, walaupun itu antara fungsi utama masjid, seharusnya kita tidak lupa fungsi lainnya seperti tempat menyebarkan dan perkembangan ilmu pengetahuan; akidah, syariah dan tauhid, tempat pembentukan peribadi ummat Islam dan lain-lainnya.

Untuk bacaan lebih lanjut tentang Fungsi Masjid, sila klik di sini.

Sedari fungsinya, InsyaAllah masjid-masjid ini akan gah, bukan sahaja di mata dunia tetapi awani rahmat Allah yang berpanjangan. InsyaAllah.

Muhasabah diri.
Di mana Islam dalam diri kita?
Ingat Allah dikala susah dan senang :)

Waallahua'lam.



Rawatlah hati andai dikotori :)

Alhamdulillah, sekarang sudah 3 minggu dalam posting Obstetrics and Gynaecology. Kali kedua, alhamdulillah jalani dengan lebih tenang dan InsyaAllah ilmu juga makin bertambah.

Apabila niat belajar dibetulkan, InsyaAllah dipermudahkan.

Di kala melihat ibu-ibu melahirkan, tercetus dalam hati..

"Ya Allah, begitu susah melahirkan insan baru ke dunia ini. Hampir separuh nyawa diperjuangkan demi satu nyawa, anugerah terindah buat ibu-ibu dan bapa-bapa."

"Adakah selepas anak-anak ini lahir, mereka sanggup berkorban demi ibu bapa mereka sepertimana ibu bapa mereka lakukan sebelum ini?"

Anak-anak, sila jadi baik!

Dalam menuntut ilmu, ambillah seberapa banyak peluang untuk belajar, untuk rasa lebih bersyukur, untuk perbaiki diri yang serba kekurangan.

Di setiap ruang, pasti ada peluang untuk menjadi lebih baik.

:)

** "Dulu duduk dalam perut mama 9 bulan, janji nak keluar bulan 5 tapi keluar akhir bulan 4. Kawan-kawan kata 'Amal nakal dalam perut mama, sebab tu sekarang Amal nakal.' Boleh percaya ke mama?"

:D

3 Buah fikiran:

Asiah Yusro said...

rindu... =')

mr. thesedi said...

semoga saudara penulis dan keluarga sihat dan berbahagia...
pesanan yang baik yang perlu kita meng 'refresh' kan selalu(setiap hari)..baru kita bersyukur dgn nikmat Allah SWT..terima kasih di atas..pesanan dan ingatan...
thank you..semoga saudara diberi ilham untuk menulis..

AAZar @ Fikraa 'Abdullah said...

Asiah Yusro : rindu selalu :))

mr.thesedi : InsyaAllah, waiyyakum ya akh..moga sama-sama beringat untuk mensyukuri segala nikmat kurniaanNya, walau sekecil mana sekalipun, itulah sebesar-besar nikmatNya yang perlu kita syukuri :) InsyaAllah moga ilham dariNya berterusan untuk diri ini menulis..

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

 
Blogger Templates