Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, November 9, 2007

Virus vs Macrophage?!

Hari berganti hari...
Nape rase 'down' sgt hari ni..hm, cuti tgl 2 hari je. Study di matriks..quite tough but something has to be done. Nothing impossible b'coz i'm possible..the main thing is 'HIM possible'. Stated by Dr Shukri Abdullah..u knoe him, right?

Ya Allah, tenangkanlah hati hambaMu ini. Izinkan hambaMu ini merasai indahnya tawakkal kepadaMu. Ya Allah, aku mendambakan kasihMu ya Rabb, Ar-Rahman, Ar-Rahim...




Sayonara jahiliyyah..tidak akan aku dekati lagi setelah aku 'hari ini'. Kisah silam? Hm, banyak mengajarku menjadi 'hari ini'. Nak ceritakan pengalaman? Tak menarik untuk diceritakan..amal, plz..cheer up!

Firman Allah yang bermaksud:
"Sesungguhnya orang-orang Yang beriman, dan orang-orang Yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam), mereka itulah orang-orang Yang mengharapkan rahmat Allah. dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
(al-Baqarah, 218)

Pengharapan padaMu tidak akan luntur..InsyaAllah. Harap rakan2 lain pun begitu ye =) Sama kita berjuang walaupun bukan dalam bentuk fizikal. Seperti yang kita sedia maklum, zaman skrg ni..'serangan hendap' ataupun penularan anasir-anasir luar banyak di bawa masuk melalui media yang 'tersirat'..melalui virus yang sgt merbahaya. Bukan pc ni jer leh kena serang. Minda kita juga..Hehe, tetiba rasa seronok nk cakap psl virus nih.

Virus...dahsyat kalau dah kena serang. sampai kadang2 tu kena format balik pc nih..nak format balik memakan masa..lama..sebab nak kena install balik software, file dalam D:// , microsoft office dan seangkatan dengannya..hehe. Macam ape je..Kalau taknak format pun takpe tapi virus ni dormant, anytime can be activated..takde loading2 lagi. Oleh yang demikian, kena ada anti-virus. Kalau setakat anti-virus yang dikenali pada nama, baik tak payah kan..anti-virus yang baik akan bertindak sebagai macrophage yang akan engulf pathogen2 yang dikenalipasti..Paham ke? =D

  1. Virus act as ???
  2. Software act as ???
  3. file D:// (back up file), microsft office etc act as ???
  4. Anti-virus act as ???

Sesiapa ada pendapat, boleh la letak dekat SHOUTBOX tu..sama2 kita renungi kembali, memuhasabah diri.. Masih banyak kelemahan yang perlu diperbaiki. Yang baik itu datang daripada Allah dan segala kekurangan datangnya juga daripada Allah tetapi disandarkan di atas kelemahan diri ini sendiri. Waallahu'alam.

p/s: Sem2..wait for me~~ ALLAHUAKBAR!!!

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates